webmanager-webmaster

nieuwe website (of platform, app, intranet)

Binnen het volledige traject van het ontwikkelen van een website kan ik – al dan niet gefaseerd – een rol spelen:

  1. inventarisatie & advies
  2. onderzoek & testen
  3. projectleiding
  4. contentmanagement
  5. beheer & onderhoud
  6. verbeteren & doorontwikkeling

Ik koppel techniek aan functionaliteit, vormgeving, communicatie en creativiteit met als doel zo duidelijk en overtuigend mogelijk te zijn voor de gebruiker.

webmanager

1. inventarisatie & advies

Door van te voren goed na te denken wat een website voor je kan en moet doen leg je een sterke basis om met de bouw te starten en wordt het nemen van vervolgstappen makkelijker. Je kan met mij een sessie plannen voor inventarisatie en advies. Een goed begin is het halve werk, echt waar.

2. onderzoek & testen

Dit is een vervolgstap van die sterke basis. Sluit je idee aan bij de ontvanger? Is de boodschap duidelijk? Is iedereen die betrokken zou moeten zijn ook daadwerkelijk aangesloten? Is er voldoende draagvlak en capaciteit? Een greep uit een aantal waardevolle vragen die enig onderzoek en testen vereisen.

3. projectleiding

Tijdens het begeleiden van het project is het belangrijk dat alle noodzakelijke partijen op het juiste moment zijn aangesloten, hun rol begrijpen en hetzelfde doel voor ogen hebben. Ook als het onderweg verandert.

contentmanager

4. contentmanagement

Welke tone of voice hoort bij de organisatie? Hoe sluit deze aan bij andere communicatiemiddelen? Moet er content gemigreerd worden? Nieuw gemaakt? Hoe maak je content waar Google blij van wordt? Hiervoor is een plan nodig, een contentplan.

contentcreatie

Productie van communicatieboodschappen die perfect aansluiten bij de doelgroep. Althans, dat is de intentie, want zelfs na goed onderzoek kan je nog best de plank misslaan. Maar daar leer je van. Ik geloof in het creëren van tekst en beeld met creativiteit en spontaniteit en op bepaalde momenten met wat lef iets durven te publiceren.

webmaster

5. beheer & onderhoud

Zodra een website is opgeleverd begint het pas, het is eigenlijk nooit af. Vanaf hier kun je allerlei slimme dingen toepassen om bezoekers te informeren, interesseren of tot een actie over te laten gaan. Er moet content op, en weer af. Daarnaast moet de website op elk device snel en duidelijk zijn, de 404-pagina zelden in zicht en voor elke gebruiker volstrekt helder hoe ze optimaal gebruik van het CMS kunnen maken.

6. verbeteren & doorontwikkeling

Omdat je wilt weten wat de website voor je doet zul je moeten gaan meten en testen en als iets niet werkt moet het anders om ook dat weer te meten en te testen.  Verbetering en doorontwikkeling kan in mijn optiek pas goed wanneer je met alle onderdelen van het proces bekend bent. Daarom is het belangrijk bezig te blijven met de verschillende facetten, afdelingen en teams om een goed beeld te krijgen van het hele plaatje en te kunnen focussen op de details.

procesadvies

Door te luisteren naar praktijkverhalen en het verzamelen van systeem- en procesinformatie onderzoek ik of er aanpassingen nodig zijn met als doel huidige en nieuwe producten / processen / werkwijzen te verbeteren.