1e hulp bij afdelingen

anders kijken : op kantoor

1e hulp bij afdelingen

Binnen organisaties kan het voorkomen dat verschillende afdelingen moeilijk contact hebben met elkaar. Afdelingen die eigenlijk helemaal geen idee of een vooringenomen mening hebben over wat andere afdelingen doen, of juist laten.

Afdelingen die – wanneer er een kantine is of bedrijfsuitje – zich uitsluitend in afdelingsformatie bewegen. Deze afdelingen zijn autonome eilandjes geworden die lekker hun eigen ding doen met hun eigen snoeppot, jargon en verjaardagstaart.

Dat valt de afdeling niet kwalijk te nemen, dat is zo gegroeid. Ik geloof dat wanneer afdelingen zoals bijv. klantenservice, IT, HR, boekhouding, sales en marcom vanuit een vanzelfsprekendheid met elkaar zouden samenwerken er op divers niveau verbetering optreedt.

Een aantal tips

Voor mensen die op zo´n afdeling werken, daar leiding aan geven of eigenaar zijn van zo´n organisatie.

1.

Denk niet gelijk: Oh shit, daar heb je die domme gast weer met al die domme vragen. Waarom zijn er zo-veel domme mensen hiero?

2.

Iemand van de andere afdeling heeft een vraag, stop met zuchten en vraag je af hoe je kan helpen.

3.

Denk niet gelijk: Sjzsz, wat een botte nerd, waarom kan er nooit wat! Als iemand je zuchtend met een ingesleten uitdrukking van onbegrip blijft aankijken kan het zijn dat hij murw en gefrustreerd is over de nauwelijks betrokken houding van de rest buiten de afdeling. Wordt niet boos en vraag hoe hij of zij denkt je te kunnen helpen.

4.

Probeer te begrijpen maar dan ook echt begrijpen waar de afdeling verantwoordelijk voor is of zou kunnen zijn binnen de organisatie. En bedenk dan hoe het zou zijn als dat niet zou werken of juist beter.

5.

Probeer te begrijpen maar dan ook echt begrijpen dat veel mensen buiten de afdeling het moeilijk vinden om hun vraag helder te formuleren (ik wil eigenlijk niet naar die afdeling want ik heb altijd het gevoel dat ik ze lastig val en domme vragen stel). Ze willen gewoon geholpen worden of dat iemand met verstand van zaken met ze meedenkt.

6.

Wanneer je telkens iemand op een bepaalde manier behandelt, zal hij zich op een gegeven moment ook zo gedragen.

7.

Sta open voor communicatie en begrip en kies ervoor onderdeel uit te maken van een geheel. Kom met initiatieven. Ga samen mooie plannen maken.